Guide: Sådan sikrer du lang holdbarhed

Ofte får man særlig stor kærlighed til de ting, man selv strikker, hækler eller broderer. Derfor vil man også gerne sikre sig, at ens håndarbejde holder sig bedst muligt og i længst tid.

Her er en guide til, hvad du kan gøre for at sikre dit håndarbejde den bedst mulige holdbarhed og levetid.

alt-text

SÅDAN REParerer du

Det man selv strikker bruger man ofte meget – og nogle gange kan man ikke undgå, at der kommer huller på hælen i strømpen eller på albuen i blusen. Men det er der råd for!

Du kan let stoppe sådanne huller – enten så det bliver en dekoration eller helt usynligt. Til det er et stoppeæg et uundværligt redskab. Ægget holder du under det sted, som skal sys – og det hjælper til at spænde fladen ud, så der ikke kommer folder.

Vores stoppeæg er lavet af træ og dejligt at arbejde med. Udover stoppeægget har du brug for en hæftenål. Du kan med fordel bruge den nål, der altid følger med i et kit fra os.

HER FINDER DU REDSKABERNE

HVIS DU VIL LÆRE MERE

UNDGÅ FNULLER!

DEN UUNDVÆRLIGE ULDSHAVER

Nogle garnkvaliteter har fibre, som kan fnulre lidt, når du bruger den færdige strik.

En let måde at få disse fnug væk, er ved at bruge en uldshaver. Du kører blot shaveren let over den strikkede, hæklede eller broderede overflade og så vil fnuggene blive skåret nænsomt af.

Hos os kan du få en batteridrevet uldshaver i to størrelser.

Den lille shaver er særlig god til små projekter såsom huer, vanter og puder, mens den store shaver er god til sweatre og bluser.

STRIKKENS BEDSTE VEN: cedertræ

Cedertræskugler

FARVEL TIL MØL

Desværre er strikket tøj, som ligger længere tid i et skab, intet mindre end yndlingsstedet for møl. Men det er der heldigvis råd for!

Cedertræ er fantastisk til at undgå møl i dit uldstrik. Møl kan simpelthen ikke lide duften af cedertræ.

Bonussen er, at cedertræ ovenikøbet giver en dejlig duft i dine skuffer og skabe.

Vores duftposer indeholder miljøvenligt cedertræ, som dufter dejligt.

Du kan også vælge at få duftposer tilsat lavendel – så bliver det blot endnu mere forårsagtigt i dit skab!

Cedertræspose

DUFT TIL DIT STRIK

Der findes vel næppe noget mere ærgerligt end at finde sin yndlingssweater med huller i efter besøg af et møl eller to?

Møl elsker at hygge sig i blandt andet lækkert cashmere, uldtøj og garner, så det vil vi helst undgå.

Derfor anbefaler vi, at du har enten cedertræskugler sprayet med cedertræsolie – eller en duftpose med cedertræ sammen med både dit garn og dit færdige strik for at holde de uønskede dyr væk.

HER FINDER DU REDSKABERNE

VASK DER GØR EN FORSKEL!

SÅDAN VASKER DU!

For at give dit strik den bedst mulige pleje, er det essentielt, at du benytter det rigtige vaskemiddel. Forkert vaskemiddel kan i værste fald filtre dit strik – og det er noget af det mest ærgerlige, man kan opleve!

Vi tilbyder en række forskellige typer af vaskemidler til dit håndarbejde, som alle af højeste kvalitet og med forskellige egenskaber.  

Du kan læse meget mere om vask og det ideelle vaskemiddel i vores vaskeguide, som du finder her:

SE VORES VASKEGUIDE

VORES VASKEMIDLER TIL ULD OG CASHMERE

×

×