Kit School

Med Kit School er det vores ambition at tilbyde alle, der interesserer sig for håndarbejde, den viden, der skal til, for at du dels bliver dygtigere, dels kommer sikkert i mål med dine håndarbejdsprojekter.

Sådan kommer du i gang
Hvis du ikke har lavet håndarbejde i mange år, måske ikke siden at du gik i skole, kan det ofte være en anelse uoverskueligt at skulle komme i gang. Men det er der råd for!

Kit School tilbyder i første omgang en lang række guides til strik. Senere udbygger vi skolen med guides til hækling, broderi, syning etc.

LÆR AT STRIKKE

Et af de mest udbredte håndarbejder er strik - som også er et af de ældste. Det er meget fascinerede, hvad man kan skabe med to pinde og et par bundter garn. Det er kun fantasien og kreativiteten, der sætter grænsen. I dag er strik et håndarbejde, som findes i hver en afkrog af verden. Der strikkes på de legendariske strikkecaféer i San Francisco, hos de lokale koner på Færøerne eller i fællesskab med cool hipsters i Berlin.

DET BASALE

Hvis du blot mestrer nogle få basale strikke-teknikker, kan du hurtigt komme i gang med en masse spændende projekter. Hvis du gennemgår nedenstående guides og forsøger dig med hver teknik, er du klar til at strikke mange forskellige modeller. I vores shop kan du til en begyndelse vælge de modeller, der er mærket med "Begynder".

  • Inden du kan gå i gang med at strikke, skal du lave en række basismasker. Med denne video lærer du almindelig krydsopslag.

  • Med denne video lærer du at strikke ret. Ret er sammen med vrang grundlaget for al strik. Da retmasken af mange vurderes til at være den nemmeste maske at lære, er det et godt sted at begynde.

  • Med denne video kan du lære at lave vrangmasker. Vrang er ligesom ret grundlaget for alt strik. Med ret og vrang kan du lave et utal af mønstre.

  • Med denne video lærer du at strikke glatstrik. Glatstrik er en kombination af ret- og vrangmasker. Glatstrik har en flad struktur, der er glat på retsiden og rillet på vrangsiden. Glatstrik bruges blandt andet til Tjørn og Christiansø sweateren.

  • Med denne video lærer du at strikke rib. Rib bruges ofte som borter ved håndled og nederst på bluser og sweatre, hvor de sikrer en god pasform, da ribben er elastisk. Det ses for eksempel på Tjørn sweateren og Bornholm sweateren. Rib kan også bruges til meget andet, blandt andet huer og halstørklæder, som vores Anholt halstørklæde og hue.

  • Med denne video lærer du, hvordan du skifter farve, når du for eksempel strikker striber i Anholt og Mykines halstørklædet. Du kan også bruge teknikken når du er løbet tør for garn og skal skifte garnnøgle.

  • Med denne video lærer du at lave en strikkeprøve. En strikkeprøve er alt afgørende for et godt resultat. Det er her, du undersøger om du har samme strikkefasthed som i opskriften. Hvis du ikke har det, skal du lave en ny strikkeprøve på enten mindre eller større pinde, så du er sikker på at få de mål på dit strikketøj, som står i opskriften.

  • Med denne video lærer du, hvordan du hæfter ender i dit strikketøj. Løse ender hæftes til sidst med en stramaj-nål.

  • Denne video viser, hvordan du lukker af. Ved aflukning lænkes maskerne sammen, så de ikke trævler op.

Begynder

Når du er igennem de basale guides ovenfor, er du klar til at gå videre med de teknikker, som du vil få brug for, når du skal i gang med de modeller, der er mærket med "Begynder".

  • Med denne video kan du lære at tage masker ind. Indtagning anvendes, når strikketøjet skal gøres smallere. Denne teknik bruges blandt andet, når det skal strikkes raglan på Vega blusen.

  • Med denne video lærer du at lave udtagning i lænken mellem maskerne. Denne udtagning anvendes typisk, når der strikkes ærmer, blandt andet på Mykines blusen.

  • Med denne video lærer du at bruge en maskeholder. Maskeholderen bruges, når der er masker som skal "vente" med at strikkes.

  • I denne video kan du lære at lave et "magisk nøgle"Et "magisk nøgle" er et garnnøgle viklet af garnstykker i forskellige farver og længder. Garnstykkerne filtes sammen ved at rulle enderne sammen mellem hænderne fugtet med vand. Magisk nøgle bruges blandt andet til Christiansø halsrøret og Christiansø puden.

  • Med denne video lærer du at bruge Magic Loop. Magic loop er en teknik, hvor du i stedet for at bruge strømpepinde bruger rundpinde. Denne teknik kan du blandt andet anvende, når du strikker Grinda strømper og i flere af vores andre modeller.

  • Med denne video lærer du at lave maskesting. Maskesting anvendes til at sy strikkede dele sammen. Stingene imiterer maskernes form, således at sammensyningen bliver usynlig. Maskesting bruges blandt andet, når Fejø, Disko og Tjørn pudens ender syes sammen. Maskesting bruges også til at sy skuldersømmene sammen på Tjørn, Bornholm og Christiansø sweateren.

  • Med denne video lærer du, hvordan du syr strikkede dele sammen med madrassting. Madrassting kan anvendes til næsten alle former for sammensyninger og giver en næsten usynlig søm. Madrasting anvendes blandt andet, når side- og ærmesømme skal syes sammen på Mykines blusen.

STRIKKETEKNIKKER

Disse guides er forskellige strikteknikker eller mønstre, som giver dine strikkemodeller liv og karakter.

  • Med denne video lærer du at strikke glatstrik. Glatstrik er en kombination af ret- og vrangmasker. Glatstrik har en flad struktur, der er glat på retsiden og rillet på vrangsiden. Glatstrik bruges blandt andet til Tjørn og Christiansø sweateren.

  • Med denne video lærer du at strikke ret. Ret er sammen med vrang grundlaget for al strik. Da retmasken af mange vurderes til at være den nemmeste maske at lære, er det et godt sted at begynde.

  • Med denne video kan du lære, hvordan du laver ret-riller. Denne teknik bruges blandt andet til at forme bogstaver og tal i Fejø puden og Fejø blusen.

  • Med denne video kan du lære at lave vrangmasker. Vrang er ligesom ret grundlaget for alt strik. Med ret og vrang kan du lave et utal af mønstre.

  • Med denne video lærer du at strikke rib. Rib bruges ofte som borter ved håndled og nederst på bluser og sweatre, hvor de sikrer en god pasform, da ribben er elastisk. Det ses for eksempel på Tjørn sweateren og Bornholm sweateren. Rib kan også bruges til meget andet, blandt andet huer og halstørklæder, som vores Anholt halstørklæde og hue.

  • Med denne video kan du lære, hvordan du strikker perlestrik. Perlestrik er en enkel teknik, hvor du ved at strikke skiftevis ret og vrang får et fint mønster. Denne teknik anvendes blandt andet i Kaffeklubben plaiden og Kaffeklubben puden.

MIT KIT

Så snart du har købt hos Kit Couture, anbefaler vi dig, at du bliver en del af ”Mit KIT”, hvor du får din personlige side med særlige fordele. 

I ”Mit KIT” vil du snart få adgang til vores interaktive opskrifter, som du vil kunne se på din mobil eller iPad. Du får også invitation til særlige KIT arrangementer og meget andet spændende.  

Vi glæder os til at se dig i ”Mit KIT”!

EKSISTERENDE BRUGER

Er du allerede bruger, kan du logge dig ind her:

Login Har du glemt dit password?
×

Kit Nyt

Velkommen!

Du er nu tilmeldt KIT NYT. Du kan nu få 25% rabat på alle produkter med denne kode: KitSummer2017

×